Kā saglabāt veselas locītavas un novērst locītavu stīvumu?

Sāpes locītavās un locītavu stīvums sen nav problēma, ar kuru saskaras tikai gados veci cilvēki, kā ierasts domāt. Šīs problēmas skar arī jaunus cilvēkus jau pēc 25 gadu vecuma,  kas intensīvi nodarbojas ar sportu un piekopj aktīvu dzīvesveidu.

Kāpēc tā notiek?

Locītavu saistaudos atrodas dabīgi sintezēts proteīns -   II tipa kolagēns. Tas ir locītavu skrimšļa galvenā sastāvdaļa, tas sastāda līdz pat 70% no sausās skrimšļu masas un atbild par locītavu izturību un veselību. Pēc 25 gadu vecuma kolagēna daudzums organismā samazinās. Uzreiz kolagēna samazinājums nav jūtams, jo organisms ir uzkrājis kolagēna rezerves. Taču tad, kad rezerves sāk izsīkt un kļūst nepietiekamas, parādās skrimšļaudu novecošanās pazīmes – apgrūtinātas kustības,nelielas sāpes locītavās un locītavu krakšķēšana. Sasniedzot 40 gadu vecumu, kolagēna rezerves izsīkst ļoti strauji. Sāpes locītavās un stīvums var liecināt par kolagēna un hialuronskābes deficītu organismā. 

Turklāt kolagēna zudumu paātrina daudzi faktori:  apkārtējās vides piesārņojums, smēķēšana, UV starojums, stress. Kolagēna zudumu var izraisīt arī nesabalansēts  uzturs, svara zudums, kad organisms patērē vairāk olbaltumvielu, nekā uzņem ar pārtiku, kā arī pārmērīga fiziskā slodze.

Lai uzturētu optimālu II tipa kolagēna līmeni, tas jāuzņem uztura bagātinātāju formā.

Kāpēc tas ir svarīgi:

  • Kolagēns mazina iekaisumu locītavās un ļaut tām pareizi darboties;
  • Kolagēns stimulē skrimšļa augšanu un veicina tā atjaunošanos;
  • Kolagēns novērš kaulu masas zudumu; (Kolagēns ir kaulu sastāvā, tas uztur to struktūru)
  • Kolagēns “ieeļļo” locītavas, ļauj kauliem brīvi slīdēt vienam gar otru;

8 padomi, lai tavas locītavas būtu veselas:

  • Kustēties katru dienu - kustības nodrošinās locītavu veselību, uzturēs ķermeņa lokanību;
  • Atmest smēķēšanu - smēķēšana veicina kolagēna līmeņa pazemināšanos, tāpēc smēķēšanas atmešana var ievērojami uzlabot ne tikai uzlabot locītavu, bet arī visa organisma veselību;
  • Sekot līdzi ķermeņa svaram - virssvars sagādā papildus slodzi locītavām, tāpēc ir svarīgi sekot līdzi, lai ķermeņa masa būtu normas robežās;
  • Izvairīties no pārmērīgas fiziskas slodzes un sporta aktivitāšu intensitāti palielināt pakāpeniski, tādējādi saudzējot locītavas; 
  • Ēst sabalansētu pārtiku:
    • uzņemt pietiekamā daudzumā jūras produktus, kas satur daudz omega-3 taukskābes un labvēlīgi ietekmē locītavu veselību
    • Ēst pilngraudu produktus - pētījumi ir pierādījuši, ka pilngraudos esošais selēns palīdz pasargāt locītavas no artrīta veidošanās;
    • Ikdienā ēst augļus un dārzeņus, kas satur daudz antioksidantus;
    • Lietot olīvu eļļu, kam piemīt pretiekaisuma darbība;
  • Dzert ūdeni pietiekamā daudzumā - tas palīdz mitrināt locītavas;
  • Stiprināt muskuļus - muskuļi, kas atbalsta mūsu locītavas, jāuztur pēc iespējas spēcīgāki, tāpēc ir ieteicamas fiziskās aktivitātes, kas trennē muskuļus.
  • Lietot kolagēnu saturošus uztura bagātinātājus, it īpaši tos, kas satur II tipa kolagēnu un klāt pievienotu vitamīnu kompleksu locītavu stiprināšanai, piem. Joint Support Collagen.

Beauty that goes beyond nourishing physical body...